blogs

Je kunt AI en ChatGPT inzetten voor een reeks aan leren en ontwikkelen doeleinden.

ChatGPT en de toekomst van L&D

De opkomst van ChatGPT en AI in het algemeen biedt ongekende kansen en uitdagingen voor L&D in organisaties. Je kunt de chatbot inzetten voor een reeks aan training-, evaluatie- en opleidingsdoeleinden. Het zal het werk van L&D adviseurs en opleiders ingrijpend veranderen.

Waarom zou je als organisatie een dure training Excel aanschaffen, als ChatGPT alle antwoorden op vragen over spreadsheets paraat heeft? Of beter nog: wat als je via ChatGPT een volledige cursus kan opzetten die is toegepast op een specifieke doelgroep en een specifiek kennisniveau binnen jouw organisatie, tailor made?

Het antwoord van ChatGPT

Misschien eerst nog even ChatGPT in maximaal 75 woorden zelf laten samenvatten wat ChatGPT is: “ChatGPT is een AI-chatbot van OpenAI, die is getraind op een enorme dataset van tekst om mensachtige antwoorden op vragen te genereren. Het kan helpen bij het schrijven van e-mails, essays en code. Het werd uitgebracht in november 2022 en is momenteel gratis te gebruiken.”

Te bescheiden

De bot is echter te bescheiden in z’n antwoord, de mogelijkheden gaan veel verder dan schrijven van codes, e-mails en essays. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld inzetten voor het beantwoorden van heel specifieke vragen over bijvoorbeeld het gebruik van Excel (“Leg aan iemand met weinig kennis van Excel uit hoe conditional formatting werkt?”). 

Virtueel cursusontwerp

Je kunt ook een stap verder gaan en ChatGPT gebruiken voor het opzetten van een complete cursus, inclusief leerdoelen, leeroriëntatie, modulaire opzet, casestudies, slides, werkvormen en toetsvragen, op basis van vooraf bepaalde parameters zoals doelgroep, kennisniveau, rol en functie. Dat vereist natuurlijk kennis van didactiek en met name van prompt engineering.

Prompt engineer

Prompt engineering is het formuleren van de opdracht of de taak in natuurlijke taal die de chatbot moet uitvoeren. Hoe specifieker de opdracht, des te preciezer het antwoord. Bijkomend voordeel is dat het virtuele antwoordapparaat zelf ook weer leert van kwalitatief goede prompts (dat noemt men generatieve AI). De toekomstige L&D adviseur zal dan ook een prompt engineer moeten zijn. 

Toegevoegde waarde

Dat maakt de L&D adviseur niet per se overbodig, alleen diegenen die niet weten hoe ze AI kunnen gebruiken. De toegevoegde waarde van de L&D adviseur is om het resultaat van ChatGPT te controleren, verfijnen en waar nodig te verbeteren of aan te vullen en actualiseren. Vergelijkbaar is de rol van de opleider: diens toegevoegde waarde zal de ingebrachte expertise zijn op basis van actuele ervaringen, up-to-date kennis, en live feedback. 

GPT-3 vs. GPTR-4

Want dat is wat in ieder geval de gratis versie van ChatGPT mist: actuele kennis. Het large language model (LLM) – de neural engine – van ChatGPT, is getraind met een gigantische hoeveelheid hoeveelheid tekstdata uit … 2020. GPT-3, zoals de officiële naam luidt, is dus al wat verouderd. Er is een nieuwe versie: GPT-4, gelanceerd in maart 2023 (vele malen krachtiger dan GPT-3 en niet alleen getraind op teksten, maar ook op beelden, geluiden en video’s), maar alleen beschikbaar met ChatGPT+, de betaalde premium-versie ($20 per maand, maandelijks opzegbaar).

Gratis versie

Wie eerst wat wil uitproberen kan niettemin goed uit de voeten met de gratis versie van ChatGPT. Via https://chat.openai.com/ kun je een account aanmaken en kun je de chatbot 8 vragen per dag stellen. Of je download Microsoft Edge. Microsoft heeft een exclusieve licentie op het gebruik en de broncode van GPT-3. In maart 2023 voegde het een chatfunctionaliteit toe aan zijn Bing-browser.

Eigen AI applicatie

Voor organisaties die AI en met name ChatGPT serieus willen inzetten voor L&D is de premium-versie aan te raden. Niet alleen maak je dan altijd gebruik van de meest actuele LLM met verbeterde capaciteit en kwaliteit antwoorden (en ongelimiteerd aantal vragen), het is ook mogelijk om via een API de chatbot in eigen applicaties in te bouwen (let op, er is een wachtlijst). En dan gaat AI pas echt werken voor het leren en ontwikkelen in jouw organisatie (zie ook kader onder!).

Ad Hofstede | #werkenmetvertrouwen ©2023

Wil je meer weten hoe je AI en in het bijzonder ChatGPT kunt inzetten voor het leren & ontwikkelen in jouw organisatie, neem dan contact op en ik geef graag geheel vrijblijvend een presentatie. Mail mij via contact@adhofstede.nl of bel met +31 (0)6 24 58 45 90

Kader: wat kun je nog meer doen met ChatGPT? 

ChatGPT is nog op verschillende andere manieren te gebruiken voor leren en ontwikkelen binnen jouw organisatie. Enkele voorbeelden:

  1. Kennisdeling: ChatGPT kan worden gebruikt om snel en efficiënt kennis te delen binnen de organisatie. Het an vragen beantwoorden over verschillende onderwerpen zoals productinformatie, beleid, procedures, werkgerelateerde vragen, enz. Dit zal werknemers helpen om snel antwoorden te krijgen, waardoor tijd wordt bespaard en de productiviteit wordt verhoogd.
  2. Onboarding ondersteuning: Tijdens het inwerkproces hebben nieuwe werknemers veel vragen en twijfels over de cultuur, de structuur, het beleid van de organisatie, enz. ChatGPT kan fungeren als een virtuele assistent die veelvoorkomende vragen kan beantwoorden en begeleiding kan bieden bij volgende stappen of mensen om te bereiken.
  3. Training en ontwikkeling: ChatGPT kan ook worden geïntegreerd met learning management systemen om interactieve trainingsprogramma’s te leveren. Medewerkers kunnen gepersonaliseerde coaching en feedback krijgen van de chatbot, waardoor ze hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.
  4. Beoordelingen en feedback: ChatGPT kan worden gebruikt om de kennis, prestaties en vooruitgang van werknemers te beoordelen, samen met het geven van regelmatige feedback in real-time. Dergelijke methoden gekoppeld aan chatbots kunnen werknemers voortdurend betrokken houden bij het proces van leren en ontwikkelen.
  5. Tevredenheid van werknemers: Het hebben van een chatbot mettoegang tot snelle en eenvoudige hulp voor vragen, kan medewerkers stimuleren om zich verder te ontwikkelen en leiden tot grotere algemene werknemerstevredenheid en een betere retentie.